VOC Amsterdam terug naar vertrouwde steigers van Het Scheepvaartmuseum
De Amsterdam kwam in april 2011bij Ter Haak om te worden afgetuigd. Vervolgens werd het bijna 50 meter lange schip versleept naar scheepswerf Brouwer in Zaandam. In het droogdok werd het hele schip schoongekrabd, gebreeuwd (naden dichten), gekit en geschilderd. Ook werd een ingang gemaakt voor mindervaliden. Uiteindelijk is het schip bij Ter Haak weer opgetuigd. Onderdelen die niet mee gingen naar het dok in Zaandam werden opgeslagen in de loodsen van Ter Haak. Daar werden ook de masten en ra’s gerepareerd en vervangen en het dek hersteld. Na de onderhoudswerkzaamheden op de Zaanse Werf keerde de Amsterdam weer terug naar de USA-terminal om weer opgetuigd te worden.
Voor Ter Haak is de replica van Oost-Indiëvaarder een bekende. In 1990 kwam het schip eveneens bij het stuwadoorsbedrijf van de Ter Haak Group. Het schip werd namelijk opgebouwd in de Suezhaven. Destijds heeft Ter Haak geholpen met het plaatsen van de tinnen broden in de kiel van het schip en het optuigen van de masten.
De Amsterdam is een exacte kopie van het beroemde VOC-schip dat in 1749 al op zijn eerste reis naar Indië verging. In een storm brak het roer af en de schipper besloot het schip te laten stranden op de Engelse zuidkust. Hij hoopte zo de mensen aan boord, de lading en het schip te redden. Maar de Oost-Indiëvaarder zakte al snel in de modder en kwam nooit meer los. Archeologen hebben later in het wrak veel gegevens gevonden over de bouw van VOC-schepen, de lading en het leven aan boord. In 1985 begon de bouw van een exacte kopie waar ruim 400 vrijwilligers aan meewerkten. Sinds 1991 ligt het schip afgemeerd bij Het Scheepvaartmuseum.
Back to news overview
Volg Ter Haak Group!