BCA Intermodal start nieuwe raildienst
De nieuwe containershuttle zal in Rotterdam zowel de terminals ECT Delta, APMT en Euromax bedienen als de empty depots. Voor verladers en rederijen die actief zijn in het Elzas-gebied, zowel aan Franse als Duitse zijde, is de nieuwe spoordienst een goedkoop, snel en schoon alternatief voor wegtransport. Daarnaast mikt Ter Haak op binnenvaartlading, die een snellere doorlooptijd vereist tegen een redelijke, vaste prijs èn die niet beïnvloed wordt door waterstanden en bunkerprijzen, zoals die gelden voor de binnenvaart op de Rijn. De trein heeft geen last van blokkades op de Rijn, zoals door de gezonken binnenvaarttanker Waldhof eerder dit jaar. Tevens is de afhandeling van treinen bij diepzeeterminals meestal betrouwbaarder.
Mattijs Nollen, general manager BCA, vertelt: “Wij hebben grondig marktonderzoek gedaan en gesproken met alle rederijen en grote verladers, die actief zijn in en rondom Straatsburg. Er is positief gereageerd op het initiatief om een sneller intermodaal product tussen Rotterdam en Straatsburg op te zetten. Omdat wij al containers per barge vervoeren op dit traject, hebben wij nu een perfecte intermodale mix en zijn we flexibel in het aanbieden van de juiste snelheid, capaciteit en prijs." Mattijs zegt verder: “Wij zijn ervan overtuigd, dat het product een succes wordt. Enthousiast zijn ook het havenbedrijf van Rotterdam, dat zich beter kan profileren in de Franstalige Alsace, en het havenschap van Straatsburg, dat nu een snelle verbinding heeft met Rotterdam. Verladers en logistieke dienstverleners hebben eveneens positief gereageerd op de nieuwe spoordienst. Zo heeft Wincanton toegezegd zeker veelvuldig van deze shuttle gebruik te gaan maken’’
Ter Haak wil de frequentie van de nieuwe dienst snel verhogen naar drie vertrekken per week, zodat een perfecte spreiding over de week kan worden aangeboden.
Terug naar nieuwsoverzicht
Volg Ter Haak Group!